Har du spørgsmål?29 87 75 89

Ændringer i nervesystemet skaber styrke

Når du påbegynder styrketræning eller træner en ny styrkeøvelse, vil den primære årsag til at din styrke forøges i starten skyldes ændringer i nervesystemet. Dette skyldes at hjernens evne til at udtænke, og ligeledes udføre bevægelsen, bliver bedre. Hvorefter  du vil mærke ændringer i muskeltilvækst (hypertrofi) samt øget styrke i sener og knogler.

AscendFys fysioterapi med tilfredshedsgaranti - Bryst kvinde

Disse neurale nerve forandringer sker de første uger og måneder, og er med til at forbedre din muskel koordination. Træningen af nervesystemet øger desuden antallet af nerveimpulser (neuralt drive) din hjerne kan sende ud til dine muskler under din styrketræning. Dit neurale drive kan sammenlignes med en muskel der skal trænes, og som derved bliver stærkere med en korrekt tilgang over tid.

Har du brug for professionel vejledning, er fysioterapi den optimale måde. Du kan booke en tid her:

Forbedring af din teknik og udførelse af den specifikke øvelse, som du ønsker at blive stærkere i, vil betyde at du bruger mindre spildt kraft og energi på at stabilisere eksempelvis vægtstangen. Korrekt udførelse af øvelsen sikre en optimal træning af den muskelgruppe, som du ønsker at aktivere og træne.

De muskelstrukturelle forandringer vil således primært komme efterfølgende i løbet af måneder og år. Det vil sige når det neurale “spor” er lagt.

Med tiden vil du blive bedre til at rekruttere større dele af dine muskler under din styrketræning. Hvilket vil medføre muligheden for at flere nerveimpulser bliver udledt til musklerne og således øger du styrken yderligere.. Der er mange aspekter ved styrketræning at tage højde for, og de fysiologiske forandringer omfatter også ændringen i arealmæssigt fibertypefordeling inde i musklerne.

AscendFys fysioterapi med tilfredshedsgaranti - træning, kettlebell

Generelt vil man blive bedre til at udvikle stor kraft over kort tid, som følge at ændringen i nervesystemet samt bevægeapparatet. Og større muskler er således kort sagt respons på en vedholden stimulering af kroppen gennem træning over længere tid.

Har du brug for fysioterapi og genoptræning, kan du booke en tid her:

Har du spørgsmål vedrørende kost, madplaner, diæter, sundhed generelt, eller andet relevant i forhold til cheat meals, er du altid velkommen til at skrive til os her:

AscendFys Facebookside: www.Facebook.dk/AscendFys
AscendFys Facebook messenger: www.m.me/ascendfys
AscendFys E-mail: info@AscendFys.dk

Modtag relevante tips og tricks fra AscendFys igennem vores #FysFakta og hold dig opdateret på vores VR udvikling ved at LIKE vores Facebookside.
/Bjarke Wrona
Aut. Fysioterapeut og Ost. stud

Læs vores andre indlæg fra AscendFys her:

Skitræning – undgå skiskader

Skitræning – undgå skiskader

Sponsorerede atleter

Sponsorerede atleter

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Gradueret eksponering

Gradueret eksponering

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Skader SKAL trænes væk!

Skader SKAL trænes væk!

Tags: , , , , , , , ,

Bliv en del af inderkredsen!
Meld dig til vores nyhedsbrev og få nyheder før andre, billigere behandlinger og mange andre fordele hos AscendFys.
×

Skriv til os

Ring til os
[buttons]