Vil du vide mere?

Så tøv ikke med at kontakte os telefonisk eller ved at udfylde nedenstående formular, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Tilfredsgaranti

Som den eneste fysioterapi klinik i Danmark og København tilbyder vi tilfredsgaranti på fysioterapi. Det betyder, hvis du ikke er tilfreds med den behandling du har modtaget, får du blot pengene retur.


fysioterapi garanti.png
Har du spørgsmål?29 87 75 89
Katastrofetænkning

Er du katastrofetænker? Find ud af det her.

Katastrofetænkning

“Det er forfærdeligt og jeg tror, at det aldrig bliver bedre.”

“Jeg bliver ved med at tænke på hvor ondt det gør.”

“Jeg føler, at jeg ikke kan holde det ud længere.”

Måske har du hørt nogen sige sådan eller måske har du selv tænkt det i forhold til en smerte eller skade du har oplevet. Hvis det er tilfældet, så kan det være du har en tendens til det der kaldes smerte katastrofetænkning.

Katastrofetænkning

Smerte katastrofetænkning er meget simpelt “en tendens til at beskrive smerte som værre, tænke mere på smerten og at føle sig mere hjælpeløs end gennemsnittet.”

Dette kunne lyde som simpel overdrivelse og det ville være rimelig uinteressant. Der hvor katastrofetænkning adskiller sig fra overdrivelse, er at katastrofetænkning lader til at have en indflydelse på den smerte vi føler. Med andre ord: Jo værre du tror dine smerter er, jo værre vil de oftest føles.

Måske har du endda været ude for egentlig at være smertefri i en periode, men opmærksomheden på den manglende smerte udmøntede sig i, at det begyndte at gøre ondt.

Denne slags tankegang hvor man føler sig underkastet og hjælpeløs over for smerten, kan blive en ond cirkel. Hver gang man oplever smerte, ses det som bekræftelse på ens egen hjælpeløshed og katastrofetænkningen forstærker den onde cirkel.

Men hvad kan du gøre for at hjælpe dig selv, hvis du er en af dem der går rundt og er katastrofetænker?

Mindre katastrofetænkning → mindre smerte

Når du er klar over hvad katastrofetanker er, kan du også opdage når du tænker dem. Det kræver en indsigt, som tager tid at opbygge og en udbredt metode til at opbygge den form for indsigt er igennem CBT metoder.

CBT  står for Cognitive Behavioral Therapy og blev oprindeligt brugt til at behandle psykiske lidelser som depression. I dag bruges CBT også til at behandle milde former af angst, spiseforstyrrelser og andre psykiske problemer.

Disclaimer: CBT dækker over mange og forskellige former for behandling og ikke alle er lige gode til at behandle katastrofetænkning. Ligeledes eksisterer der meget forskning af CBT, men ikke alt er af lige høj kvalitet.

En behandlingsteknik i CBT er “exposure therapy” eller “eksponeringsterapi” på dansk. Her udsætter man meget gradvist sig selv eller en patient for en meget lille smule af den stimulus der forårsager den negative respons vi ønsker at behandle som i dette tilfælde er smerte.

Som et eksempel kan vi bruge lænde-/rygproblemer. Hvis du har lænde-/rygproblemer, kan det gøre ondt at bøje sig forover. Hvis det er tilfældet kan man godt blive bange for overhovedet at lave den bevægelse. I sådan et tilfælde kan man gradvist eksponere sig selv for bevægelsen og prøve at bevæge sig uden at provokere smerte. Derigennem mindskes katastrofetænkningen der kan ledsage disse smerter.

Eksponering i forbindelse med foroverbøjning kan ske i mange forskellige grader. Nedenfor opdeler jeg foroverbøjning i fire bevægelser som alle ligner hinanden, men gradvist bliver lettere. Det ser således ud:

  1. Stående, bøj dig langsomt forover.
  2. Stående og med hænderne støttende på forsiden af låret, bøj dig langsomt forover.
  3. Siddende, bøj dig langsomt forover.
  4. Siddende og med hænderne støttende mod knæene, bøj dig langsomt forover.

Fortsæt bevægelsen så langt som du kan uden at det gør ondt. Denne type øvelse handler om at finde en smertefri bevægelse og blive fortrolig med den. Det handler ikke om at presse sig selv.

Har du spørgsmål vedrørende smerte, fysioterapi, genoptræning eller andet relevant, er du altid velkommen til at skrive til os her:

ascendfys fysioterapi      AscendFys Facebookside: www.Facebook.dk/AscendFys
ascendfys fysioterapi      AscendFys Facebook messenger: www.m.me/ascendfys
ascendfys fysioterapi      AscendFys E-mail: info@AscendFys.dk

Modtag relevante tips og tricks fra AscendFys igennem vores #FysFakta ved at LIKE vores Facebookside.


/AscendFys

Giv os et kald på 29 87 75 89, så finder vi ud af at booke de rigtige tider til dig – og så langt frem i tiden som muligt. Alternativt skal du gå ind på AscendFys.dk/booking og booke selv.

Har du brug for fysioterapi og genoptræning, kan du booke en tid her:

Husk vi selvfølgelig også har tilfredshedsgaranti på fysioterapi behandlinger. Det vil sige, er du ikke tilfreds får du pengene tilbage.tilfredshedsgaranti AscendFys
Det vil derfor aldrig være spildte penge at lade AscendFys hjælpe dig med din problematik!

/AscendFys

Læs andre spændende indlæg fra AscendFys her:

Den “Rigtige” Squat-Teknik

Den “Rigtige” Squat-Teknik

Skitræning – undgå skiskader

Skitræning – undgå skiskader

Sponsorerede atleter

Sponsorerede atleter

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Gradueret eksponering

Gradueret eksponering

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Charlotte - profil AscendFys

Ugens patienthistorie – Uge 41, 2017

Scrat fra Ice Age

BENTE OG TEGNESERIE FIGUREN

“Ugens historie” handler om en patient, der har udmærket sig, til inspiration for os andre.

Personfølsomme data  udelades altid og Bent/Bente er dæknavne.

En formiddag  sad jeg sammen med en lille gruppe smertepatienter. Gruppen havde siddet sammen et par gange før og vi var begyndt at dele erfaringer og synspunkter med hinanden. Stemningen var blevet fortrolig. Den formiddag faldt snakken på stress og gruppens erfaringer med at sænke stressniveauet.

Bente, hvis smerter var startet i forbindelse med skaderne fra et biluheld for et par år siden tog ordet:

“Jeg hviler mig aldrig. I løbet af dagen synes jeg, det er decideret ubehageligt. Jeg kan ikke finde ro til det og jeg ligger dårligt. Mine smerter bliver faktisk værre, når jeg ligger stille. Derfor sover jeg også dårligt om natten”.

“Hvordan slapper du så af og lader op?” spurgte én af de andre.

“Jamen det gør jeg ikke. Jeg synes ikke, der er tid; i løbet af dagen skal jeg gå med vores hunde, lave mad til min kæreste og hjælpe min mor, som jeg har passet, siden jeg var barn. Og så løber jeg rundt mellem undersøgelser og jobcentrets aktiviteter – det er fandeme et fuldtidsjob at være sygemeldt!”

“Jeg har det allerbedst, når min kæreste og jeg er helt alene hjemme hos os selv med gardinerne trukket for og telefonen på lydløs, sådan får jeg bedst ro “.

Flere i gruppen grinede, men nikkede samtidig genkendende til det, Bente beskrev.

På en skala fra Madam Mim til Baloo

Resten af gruppen kom med deres forslag til ro og hvile og vi satte de to tilstande, Stress og Trivsel op på en skala i hver sin ende.

Vi blev enige om Madam Mim, som et godt billede på en stresset figur og Baloo, som en figur i trivsel.

Måske lyder det som en fjollet samtale, men billederne, som vi alle kender fra tegnefilmene, kan vi relatere til. De gør det nemmere at forstå stress og trivsel og når vi finder den tegneseriefigur, der ligner os selv mest, får vi et billede på vores egen tilstand.

Med andre ord: Kan vi identificere os med Baloo? Hvor ligger vores egen tegneseriefigur – og dermed vi selv – på stress-trivselsskalaen?

Herefter kom flere med forslag til, hvilken tegneseriefigur, der repræsenterede dem selv.

“Jeg ved godt hvilken figur, jeg er “, sagde Bente. “Jeg er Scrat fra Ice Age – ham der, der løber forvildet rundt og helt krampagtigt samler agern, fordi han mister dem ligeså hurtig igen!”

Gruppen brast i grin! Over Scrat, som et sjovt billede på stress, og ikke mindst over selvindsigten.

Men da jeg var færdig med at grine med Bente af hendes bramfri svar, blev jeg alligevel alvorlig.

For det var faktisk ikke en skid sjovt.

Hvilken selvopfattelse – og sikke en tilstand at leve sit liv i….

“Hvilket råd, kan vi give Scrat, i forhold til at sænke sit stress niveau?”, spurgte jeg.

“Drop de kampe, der alligevel ikke kan vindes, (som at finde agern i Istiden) og vær omhyggelig, når du vælger, hvad du vil bruge tiden på”, blev gruppens svar.

Bente havde ikke svaret, hun lyttede.

Jeg tror ikke, Bente kunne identificere sig med Baloo, men i hendes blik, kunne jeg se, at den dag sagde hun farvel til Scrat og sin forvildede løbestil rundt i tilværelsen.

Har du spørgsmål vedrørende kroniske smerter, smertemestring, træning & smerter, vores forløb hos AscendFys eller andet relevant, er du altid velkommen til at skrive til os her:

AscendFys Facebookside: www.Facebook.dk/AscendFys
AscendFys Facebook messenger: www.m.me/AscendFys
AscendFys E-mail: info@AscendFys.dk

Vi har SÅ gode erfaringer med vores forløb at vi giver tilfredshedsgaranti! (er du ikke tilfreds får du pengene tilbage)

Modtag flere relevante indlæg fra AscendFys ved at LIKE vores Facebookside.


/Charlotte Porsgaard
Aut. Fysioterapeut, hovedansvarlig for smerteforløb – AscendFys

Læs vores andre indlæg fra AscendFys her:

Den “Rigtige” Squat-Teknik

Den “Rigtige” Squat-Teknik

Skitræning – undgå skiskader

Skitræning – undgå skiskader

Sponsorerede atleter

Sponsorerede atleter

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Gradueret eksponering

Gradueret eksponering

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

 

E-sport, Gaming og Holdning

(Over de næste uger vil Jesper fortælle om forskellige aspekter af at være fysisk aktiv mens man gamer. I dag handler det om holdning og hvad du kan gøre for at undgå rygsmerter.)

En af de primære årsager til at man siger, at det er vigtigt at være fysisk aktiv når man spiller computer, er på grund af holdningen. Over tid sidder man og falder sammen og det er egentlig lige meget hvor gode gamerstolene er. Faktum er at folk sidder og læner sig frem og falder sammen.

Det er sjældent at man sidder tilbagelænet og gamer. Man vil have en tendens til at læne sig frem mod skærmen for at få det bedste udgangspunkt. Det vil sige at det er det samme, som når man laver computerarbejde: Den bedste arbejdsstilling er den næste arbejdsstilling.

Det der er vigtigt i forhold til at være fysisk aktiv når man gamer, er at have en rytme i forhold til hvornår man bevæger sig. Det vil sige man skal have en rutine, der siger at man stiller sig op hver 10. minut eller hver 5. minut og laver et eller andet.

For den casual gamer kan det give mening bare at rejse sig op og lige strække nakken, måske at ligge sig ned og hvile nakken.  Men for de professionelle, dem der dyrker e-sport, der bliver det endnu mere vigtigt hvad man laver i pausen.

Har du spørgsmål vedrørende fysioterapi, genoptræning eller andet relevant, er du altid velkommen til at skrive til os her:

ascendfys fysioterapi      AscendFys Facebookside: www.Facebook.dk/AscendFys
ascendfys fysioterapi      AscendFys Facebook messenger: www.m.me/ascendfys
ascendfys fysioterapi      AscendFys E-mail: info@AscendFys.dk

Modtag relevante tips og tricks fra AscendFys igennem vores #FysFakta ved at LIKE vores Facebookside.


/AscendFys

Giv os et kald på 29 87 75 99, så finder vi ud af at booke de rigtige tider til dig – og så langt frem i tiden som muligt. Alternativt skal du gå ind på AscendFys.dk/booking og booke selv.

Har du brug for fysioterapi og genoptræning, kan du booke en tid her:

Husk vi selvfølgelig også har tilfredshedsgaranti på fysioterapi behandlinger. Det vil sige, er du ikke tilfreds får du pengene tilbage.tilfredshedsgaranti AscendFys
Det vil derfor aldrig være spildte penge at lade AscendFys hjælpe dig med din problematik!

/AscendFys

Læs andre spændende indlæg fra AscendFys her:

Den “Rigtige” Squat-Teknik

Den “Rigtige” Squat-Teknik

Skitræning – undgå skiskader

Skitræning – undgå skiskader

Sponsorerede atleter

Sponsorerede atleter

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Gradueret eksponering

Gradueret eksponering

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Den “Rigtige” Squat-Teknik

    Den korrekte teknik for udførelsen af et squat er for tiden et meget omdiskuteret emne. For hvad er den korrekte teknik i et squat?

    Optimalt set er den korrekte udførelse af et squat den teknik, hvor man kan løfte flest kilo smertefrit. En meget vigtig tilføjelse er, at dette skal ske uden at kompensere for manglende styrke eller mobilitet i ledkæden.

    Squat er for alle

    Squat-øvelsen kan være alt fra et accessorisk redskab til en konkurrenceøvelse. Bodybuildere bruger den til at øge muskelmasse, vægtløftere til at øge styrken og hjælpe dem i deres konkurrenceløft og styrkeløftere konkurrerer i selve squat-øvelsen. Uanset formål er det en af de bedste styrkeøvelser der findes, og den betegnes ofte som en af “konge-øvelserne” sammen med bænkpres, dødløft og pres over hovedet.

    Det er vigtigt at have den nødvendige mobilitet i hofte, knæ og ankel. Dette er en forudsætning for stabilitet og for at undgå kompensation i bevægemønstret. Læs mere om dette her:  http://ascendfys.dk/squat-nye-poweroevelse-nr-1/

    For at lave et effektivt squat så er det vigtigt, at vægtstangen kører i en så lige linje som muligt set fra siden/i profil.

    Vægtstangen bør under udførelsen være placeret over midtfoden igennem hele øvelsen. Dette vil betyde, at vægten er placeret over midten af din understøttelsesflade, hvilket gør det nemmere at holde balancen. Desuden bør vægten fordeles udover hele foden og ikke kun på hælen.

    Grundet overstående vil det ligne, at man læner sig mere eller mindre forover, alt efter om man træner med low-bar eller high-bar position.

    Squattets anatomi

    En ting som typisk ikke adresseres ved instruktionen i et squat er, at vi alle sammen er forskelligt bygget. Dette gør også, at vi har forskellige forudsætninger for at udføre et ”korrekt” squat.

    Hvis vi kigger på længden af lårbenet, vil dette f.eks. afvige fra person til person også i forhold til deres torso. (Torso er den anatomiske betegnelse for den centrale del af menneskekroppen, hvor hoved, arme og ben ikke er inkluderet.).

    Tager vi et eksempel på en atlet med korte lårbensknogler i forhold til resten af kroppen, vil det være nemmere for dem at holde en oprejst position i bunden af squat-øvelsen.

    Omvendt vil det for en atlet med lange lårbensknogler og kort torso være sværere at holde vægten over midtfoden og holde den oprejste rygposition.

    Udover længden på lårbenet så varierer vores knoglestruktur i hoften også. Dette betyder at vinklen i dette led er forskelligt imellem mennesker. Således har vi alle forskellige forudsætninger for at bøje i hoften/sætte os i et dybt squat. Dette betyder, at nogle skal sprede deres ben mere eller mindre for at kunne bringe deres hofte i fuld fleksion under et squat.

    Test din squat-teknik

    En måde at eksperimentere med squattet er, at afprøve det stående uden vægt og afprøve forskellige bredder mellem fødderne. Som guideline bør dine knæ – uanset bredden – følge din storetå og anden tå.

    En anden måde at finde sin ”squat-bredde” på kan være, at ligge på alle fire og føre numsen ned mod hælene og mærke efter hvor bevægelsen føles mest glidende og let, alt efter hvor meget eller hvor lidt benene spredes.

    Har du spørgsmål vedrørende squat-træning, skader fra squat-øvelser eller andet relevant, er du altid velkommen til at skrive til os her:

    AscendFys Facebookside: www.Facebook.dk/AscendFys
    AscendFys Facebook messenger: www.m.me/AscendFys
    AscendFys E-mail: info@AscendFys.dk

    Modtag flere relevante tips og tricks fra AscendFys igennem vores #FysFakta ved at LIKE vores Facebookside.

    /Bjarke Wrona Pedersen
    Aut. Fysioterapeut – AscendFys

    Læs vores andre indlæg fra AscendFys omkring træning her:

    Den “Rigtige” Squat-Teknik

    Den “Rigtige” Squat-Teknik

    Skitræning – undgå skiskader

    Skitræning – undgå skiskader

    Sponsorerede atleter

    Sponsorerede atleter

    Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

    Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

    Gradueret eksponering

    Gradueret eksponering

    Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

    Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

    Ugens Patienthistorie – Uge 37, 2017

    Woman in hamster wheel, stress

    BENTES BLINDE VINKEL

    “Ugens patienthistorie” handler om en patient, der har udmærket sig. 

    Personfølsomme data  udelades altid og Bent/Bente er dæknavne.

    Smerternes onde cirkel

    For et par år siden lærte jeg Bente at kende på Smert Loungen.

    Bente havde fibromyalgi og smerter i hele kroppen. Hun synes ikke, hun kunne ret meget. Ikke kun pga. smerterne, men også pga. trætheden.

    Hver gang Bente forsøgte sig med den mindste indsats, blussede smerterne voldsomt op og Bente blev totalt udmattet, så hun måtte blive i sin seng i flere dage.

    Bente forstod ikke, hvordan hun var kommet til at sidde så gevaldigt fast i smerternes onde cirkel og hun var ulykkelig over, at have det sådan.

     

    Flittig-Lise

    For 25 år siden måtte hun afbryde sin uddannelse til laborant, da rygsmerterne begyndte.

    En håndfuld år senere, startede hun forfra på studiet og gennemførte.

    Gennem 20 år havde hun arbejdet som en dedikeret laborant på fuld tid.

    Det interessante ved Bentes historie var, at den ikke indeholdt nogen traumer, ulykker eller fysiske skader.

    Til gengæld var der lange perioder med fysisk belastning i Bentes liv: småbørnsårerne med mange løft gav smerter i håndleddene og senere skulder- og nakkesmerter, arbejdslivet havde været som et hamsterhjul og givet rygsmerterne, og så var der familielivet. Bentes børn skulle ikke mangle noget, kun det bedste var godt nok.

    Til livet med meget fysisk belastning, hørte også en lille krop. Bente var en lille dame med meget små muskler, særligt på overkroppen.

     

    Kun det bedste er godt nok

    Som ung var Bente flygtet fra sit hjemland til Danmark.

    Som flygtning havde hun knoklet for at få sin uddannelse og været dygtig til sit arbejde, det havde været vigtigt for hende at bevise sit værd i sit nye hjemland!

    Børnenes liv skulle ikke bære præg af flugten, integrationen og det travle arbejdsliv. Bente ønskede mest mulig kvalitet i tilværelsen for sine børn, den kvalitet, som Bente selv havde undværet – derfor var kun det bedste godt nok. Og hun havde knoklet for at give dem det.

    De noble intentioner, havde givet flotte resultater i Bentes liv, men de havde også haft en pris.

    For nylig, lige inden vi mødtes, havde Bente mistet sin far, og det havde ligesom været den sidste dråbe, der fik bægret til at flyde over.

     

    Less is more

    Bente fortalte mig det hele over en kop kaffe og ved historiens ende, var det tydeligt for hende.

    Hun var udmattet, af sorgen over tabet af sin far og stress fra et langt liv med en høj barre.

    “Jeg står op hver dag og gør så meget, jeg kan. Jeg synes, jeg gør mit bedste, men det bliver ikke bedre. Jeg ved snart ikke, hvad jeg mere kan gøre??”

    “Har du prøvet at gøre mindre?”, spurgte jeg.

    Der var stille omkring kaffen et øjeblik, og så begyndte Bente at græde. Af lettelse.

    “Nej, for det har jeg slet ikke tænkt på, men nu du siger det, er det præcis en pause, jeg har brug for, jeg trænger sådan til et hvil!”

    Vi talte videre over kaffen, om hvad der kunne lindre smerterne. Midlerne, der stimulerer kroppens trivselsprocesser, gav hurtigt mening for Bentes udmattede krop.

    “Det vil jeg fortælle min mand. Nu hvor jeg kan arbejde på at lindre smerterne, har jeg mod på at fortælle om dem – og det er lindrende i sig selv!”

    Ugens Patienthistorie – Uge 35, 2017

    Stokke i mange farver som i patienthistorien.

    BENTE OG STOKKEN

    “Ugens patienthistorie” handler om en patient, der har udmærket sig.  

    Personfølsomme data  udelades altid og Bent/Bente er dæknavne.

    Smerte Loungen lærte jeg Bente at kende.

    Bente havde fibromyalgi og et langt udredningsforløb bag sig.

    Det lidt usædvanlige ved Bente var, at hun gik med stok, trods sin unge alder. Det gjorde hun, fordi hun oplevede mange bensvigt i løbet af dagen og ikke rigtig stolede på sine ben. “Hver gang, jeg rejser mig, skal jeg lige have forbindelse til mine knæ”, sagde hun. Derfor stod hun også altid på let bøjede knæ.

    Bente havde besluttet, at smerterne og generne ikke skulle styre hendes liv og derfor, gjorde hun bl.a. meget ud af sit udseende hver dag, så hun ikke så syg ud og skilte sig ud fra mængden.

    Når Bente trådte ind af døren skiftede rummet simpelt hen farve. For hun klædte sig i PANGfarver, spraglede mønstre og skiftede hårfarve fra uge til uge, så håret passede til tøjet – og omvendt J

    Selvfølgelig passede stokken også til outfittet. Hun havde stokke med dyreprint, blomsterprint og i alle regnbuens farver.

    Bente var en smuk ung kvinde.

    En konsekvens af indsatsen, for at aflede andres opmærksomhed fra sygdommen og smerterne, var, at i stedet for at passe ind, kom Bente til at skille sig ud med sit udseende. Temmelig meget faktisk.

    En dag sad vi sammen i en lille gruppe  smertepatienter sammen på forløbets Videns Lounge og Bente fortalte, at hun faktisk var rigtig ked af al den misforståede opmærksomhed:

    “Hvorfor går du med stok?,” spørger de – “sådan en ung, smuk kvinde som dig!” Jeg har ikke overskud til spørgsmålene og det tager modet fra mig at svare det samme igen og igen”, fortalte hun.

    Der blev stille i gruppen.

    For hvad svarer man lige til det?

    Efter et stykke tid, rakte én af de andre i gruppen ud efter stokken og sagde: “Det kan da godt være, sådan en stok er god at støtte sig til – men den er også god til at slå folk, der stiller dumme spørgsmål, oveni hovedet med.”

    Gruppen brast i latter! Så forkert – og så rigtigt sagt på samme tid.

     

    Jeg ved ikke, om Bente tog mod rådet.

    Men den dag gik hun rank og oprejst ud af døren.

     

    Charlotte Porsgaard, Fysioterapeut på Smerte Loungen

    Bliv en del af inderkredsen!
    Meld dig til vores nyhedsbrev og få nyheder før andre, billigere behandlinger og mange andre fordele hos AscendFys.
    ×

    Skriv til os

    Ring til os
    [buttons]