Har du spørgsmål?29 87 75 89

Skader SKAL trænes væk!

Kan skader trænes væk? – Skal man stoppe med at træne når man bliver skadet? – Hvordan kommer hurtigst tilbage fra skade? – Må jeg træne selvom jeg er skadet?
Det er nogle af de spørgsmål vi får oftest får stillet i centeret.

Svaret i 80-90% af tilfældene er, at træning er vejen frem.

Når topatleter bliver skadet, øger de faktisk deres trænings mængde i stedet for at nedsætte den.

Det bliver blot en anden slags træning de begynder på.

Når du stopper med at træne fordi du bliver skadet forøger du den tid det tager at komme tilbage.

Fordi muskel atrofi (tab af muskelmasse ved inaktivitet) sætter ind næsten i samme øjeblik vi stopper med at træne/bevæge os er det kritisk at du holder dig i gang mens du genoptræner.

Simpelthen fordi en aktiv krop restituerer hurtigere end en inaktiv.

Der er derfor ikke nogen grund til at skippe en dag i centeret fordi du har fået en skulderskade. Du kan snildt træne ben for eksempel.

Men det kræver special viden at genoptræne korrekt

For det er ikke udelukket at du stadig kan træne skulder selvom du er skadet i den.

Det skal sædvanligvis bare foregår på et meget lavere niveau.  Her kommer fysioterapeuten ind i billedet.

(læs bl.a vores indlæg om gradueret eksponering for at finde det rigtige niveau – indlægget kommer snart)

For topatleten sammensættes et intenst program af alternative øvelser der køres  samtidigt med det almindelige træningsprogram.

På denne måde undgår du at miste muskelmasse og funktion mens du genoptræner.

Sådan undgår du realt set at stoppe din træning.

Er det så kun for topatleter?

Der sker en bevægelse inden for fysioterapien og den personlige træning hvor terapeuterne/trænerne bliver bedre til at håndtere skader.

Flere og flere klinikker anser folk som atleter og på den måde bliver der anbefalet mere og mere træning for at imødekomme skader og mindske genoptræningstid.

Men jeg kan gider ikke lave øvelser derhjemme!

Dette er også en udtalelse vi også hører tit. Du ser simpelthen så forlegen ud når du kommer til din næste fysioterapi tid og fortæller, at du ikke har lavet øvelser. Oftest får du ikke lavet øvelser fordi du finder det kedeligt, eller du oplever at mangle instruktion mens du gør det.

Vi anbefaler derfor hold og individuel træning der tager højder for skader. Hos Ascendfys har vi stor succes med udendørstræning i små hold. Her har fysioterapeuten mulighed for at tage højde for de individuelle problematikker på holdet samt holde en høj intensitet.

Har du spørgsmål vedrørende skader der skal trænes væk, genoptræning generelt eller andet relevant, er du altid velkommen til at skrive til os her:

AscendFys Facebookside: www.Facebook.dk/AscendFys
AscendFys Facebook messenger: www.m.me/AscendFys
AscendFys E-mail: info@AscendFys.dk

Modtag flere relevante tips og tricks fra AscendFys igennem vores #FysFakta ved at LIKE vores Facebookside.


/Jesper Aggergaard
Aut. Fysioterapeut – AscendFys

 

LÆS VORES ANDRE INDLÆG FRA ASCENDFYS OMKRING TRÆNING HER:

Skitræning – undgå skiskader

Skitræning – undgå skiskader

Sponsorerede atleter

Sponsorerede atleter

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Gradueret eksponering

Gradueret eksponering

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Skader SKAL trænes væk!

Skader SKAL trænes væk!

Tags: , , , ,

Bliv en del af inderkredsen!
Meld dig til vores nyhedsbrev og få nyheder før andre, billigere behandlinger og mange andre fordele hos AscendFys.
×

Skriv til os

Ring til os
[buttons]