Har du spørgsmål?29 87 75 89

Smerte er et fortolket indtryk

Det viser sig at smerte ikke er noget fysisk signal vi modtager, men en fortolket oplevelse igennem vores hjerne.

Før troede man at mennesket havde dedikerede nervefibre der kommunikerede direkte med rygmarven og på den måde oplevede vi smerte. Det viser sig imidlertid at alle smerteindtryk først behandles af vores hjerne INDEN vi oplever den.

Smerte er derfor et fare signal mere end en direkte oplevelse.

FOR HELVDE DET GØR ONDT!

Forskning har vist at ved at påvirke nervesystemet med forskellige stimuli kan vi ændre vores smerteoplevelse.

Et studie viser, at hvis man fx. får lov til at bande mens man bliver påført en smerte kan smerte oplevelsen reduceres. (Link til artiklen)

Undersøgelsen viser at kroppens kæmp/flygt mekanisme aktiveres og på den måde ændres opfattelsen af smerten.

Når smerten bliver langvarig

Desværre kan det ske, at hjernen bliver ved med at opfatte faresignaler efter skaden er helet fordi hjernens kæmp/flygt mekanismer er blevet aktiveret. Her er der tale om sensitiverede eller “kroniske” smerter.

Det kan opsåt i forbindelse med meget voldsomme ulykker som fx. bilulykker hvor whiplash problematikker kan forekomme.

Det øgede behov for beskyttelse fx. i forbindendelse med en bilulykke gør at nervesystemtet udvikler og tilpasser sig så fare- og smertesignaler hurtigere kan sendes til og fra hjernen.

Selv efter mange år hvor den fysiske skade egentlig er helet sender nervesystemet faresignaler. På den måde kan man opleve smerter uden fysisk årsag.

Mange veje til Rom

Der findes flere måder vi kan påvirke vores nervesystem på. Heldigvis er nervesystemet forandringsvilligt og kan påvirkes tilbage i en positiv retning.

Dvs. skaderne på nervesystemet ikke er permanente. Faresignalerne og smerteoplevelserne kan sænkes.

En af de mest håndgribelige måder er at arbejde med vejrtrækning. Vejrtrækning er direkte koblet til oplevelsen af stress eller afslapning. Det er sjældent at man møder et andet menneske der er stresset og bange der tager dybe og rolige vejrtrækningen helt ned i maven. Og vice versa.

Når vi trækker vejret roligt, slapper kroppen af. Når kroppen slapper af forandrer nervesystemet sig. Og når dette sker ændres opfattelses af smerte over tid.

Det er en af grundende til at meditation er så virkningsfuldt.

Man kan også påvirke nervesystemet ved at arbejde med balancen, koordination og kropsbevidsthed.

Kunne du tænke dig at vide mere om smerter?

For dem som gerne vil vide mere kan AscendFys efter lang tids venten præsentere en lærerig aften på videnslounge.

Vi afholder spændende og effektfulde forløb mhp. at behandle og mestre smerter.

Læs mere her!

HAR DU SPØRGSMÅL ER DU ALTID VELKOMMEN TIL AT SKRIVE TIL OS HER:

ascendfys fysioterapi      AscendFys Facebookside: www.Facebook.dk/AscendFys
ascendfys fysioterapi      AscendFys Facebook messenger: www.m.me/ascendfys
ascendfys fysioterapi      AscendFys E-mail: info@AscendFys.dk

 

Læs andre spændende indlæg fra AscendFys her:

Den “Rigtige” Squat-Teknik

Skitræning – undgå skiskader

Skitræning – undgå skiskader

Sponsorerede atleter

Sponsorerede atleter

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Gradueret eksponering

Gradueret eksponering

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

Tags: , , , ,

Bliv en del af inderkredsen!
Meld dig til vores nyhedsbrev og få nyheder før andre, billigere behandlinger og mange andre fordele hos AscendFys.
×

Skriv til os

Ring til os
[buttons]