Har du spørgsmål?29 87 75 89

Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

Udendørs Træning, Motion og fællesskab:

Her har vi listen der bør kunne overtale alle om, at udendørs træning i København har så mange fordele at det bliver netop din fortrukne træningsform. Træning udendørs har efterhånden været en trend i København og resten Danmark i længere tid.

Det sunde alternativ til et traditionelt træningscenter vil naturligt være træning i det fri. Mange professioner ligefrem råder danskerne til at komme udendørs og træne og dyrke motion, da fordelene er mange.

I dette indlæg lærer du om hvad udendørs træning er, hvordan du kommer i gang med udendørs træning i København, og vigtigst af alt; hvordan du får mest muligt ud af træningen. Derudover får du også gratis rådgivning til at helkropsprogram, som du kan udføre i naturen!

Læs mere her, bliv inspireret – og find ud af om udendørs træning er noget for dig.

Hvad er udendørs træning og hvordan virker det?

  • Udendørs Træning Med AscendFys   Fysioterapi Med Tilfredshedsgaranti
  • Udendørs Træning Med AscendFys   Fysioterapi Med Tilfredshedsgaranti
  • Udendørs Træning Med AscendFys   Fysioterapi Med Tilfredshedsgaranti
  • Udendørs Træning Med AscendFys   Fysioterapi Med Tilfredshedsgaranti
  • Udendørs Træning Med AscendFys   Fysioterapi Med Tilfredshedsgaranti
  • Udendørs Træning Med AscendFys   Fysioterapi Med Tilfredshedsgaranti

    Udendørs træning er typisk funktionel styrketræning og konditionstræning i naturen.

    Prøv udendørs træning gratis med AscendFys

    Er udendørs træning overhoved noget for mig?

    Uden at kende netop dit behov og potentiale vil det med stor sandsynlighed være et klart; Ja! Du vil kunne udnytte situationer og områder i naturen, der vil give dig samme udbytte som maskinerne i træningscenteret. Det er dog vigtigt du er struktureret og udfører øvelserne korrekt, da træningsudstyret ikke nødvendigvis findes på din rute ved din udendørs træning. Der kan derfor være nogle begrænsninger.

    Til gengæld er der virkelig mange fordele ved at tage træningen udendørs – dette får du mere af viden omkring nedenfor i afsnittet: 9 GRUNDE TIL AT TRÆNE UDENDØRS – HELE ÅRET

    Hvordan foregår udendørs træning – og hvordan kommer jeg i gang?

    Træning i naturen vil ofte indeholde meget andet end bare funktionel styrketræning og vil ofte være en blanding af konditionstræning i form af løb, sprint, spring og andet. Mulighederne er mange i naturen. Dog skal din træning naturligvis stadig være fokuseret omkring nogle udvalgte målsætninger og delmål, så du hele tider kan måle din udvikling, og du kan holde motivationen oppe.

    Funktionel udendørs træning

    Funktionel styrketræning dækker over øvelser som involverer hele din krop og ikke bare enkelte muskelgrupper hver for sig. Funktionelle øvelser er altså det direkte modsatte af styrketræningsøvelser udført i maskiner – og det er noget der giver resultater!

    Store flerledsøvelser giver et langt større udbytte end små isolerende øvelser, og det får effektivt trænet hele dit bevægeapparat.

    Hertil vil funktionel træning med brug af flerledsøvelser vær langt mere overførbar til din dagligdag. Det vil altså sige, at den styrke du opnår gennem funktionel træning, vil medvirke til at give dig større fysisk overskud i hverdagen – fordi du i hverdagen bruger musklerne på samme måde som ved funktionel styrketræning.

     

    Hvad er nødvendigt for at dyrke udendørs træning?

    Intet du ikke har i forvejen er nødvendigt. Du kan nøjes med dit løbe- eller træningstøj, løbe- eller træningssko og gå-på-mod. Andet skal du faktisk ikke nødvendigvis bruge.

    • Først og fremmest skal du naturligvis finde et passende sted at lave din træning. Det kan være på en græsplane, en skov eller noget helt tredje – det er helt op til dig!

     

    • Find gerne et sted med træer du kan benytte til diverse øvelser, bakker du kan sprinte opad og frie arealer, hvor der er god plads til dig. Samtidig er det naturligvis en fordel med et sted, hvor du ikke forstyrrer andre – og hvor der er plads til, at du breder dig ud.

     

    • Du kan lave mange øvelser udelukkende ved brug af din egen krop, samt det du finder i naturen såsom bænke, bakker træer og lignende.

     

    • Med din egen kropsvægt kan du udføre øvelser som squat og dips ved bænke, kropshævninger i træer, lunges, armbøjninger og lignende. Der er mange muligheder – og det er bare at komme i gang.

     

    • Udendørs træning i naturens omgivelser er for mange nemmere at gå i gang med end træning i et fitness center, da det ikke kræver alverden. Men derfor skal det stadig udføres og planlægges ordentligt, hvis det skal resultere i fremgang – hvilket desværre er noget mange glemmer.

     

    • Uanset hvad og hvordan du træner, så er lidt struktur altid en fordel, da det er med til at sikre fremgang – og det gælder også for styrketræning ude i det fri!

     

    • Det vil sige, at du ikke bare skal træne med hovedet under armen, men i stedet have en nogenlunde ide om hvor du vil hen, samt hvordan du kommer det, og det er uanset om det er et vægttab, øget muskelmasse, forbedret kondition eller noget helt andet, du ønsker at opnå.

     

    • Herefter laver du et træningsprogram, som du følger – og her kan det muligvis være nødvendigt at få hjælp udefra eksempelvis fra en dygtig personlig træner eller fysioterapeut. Et godt træningsprogram kræver lidt viden at lave, og derudover skal det altid laves i forhold til dine målsætninger og ikke mindst forudsætninger. Et individuelt tilpasset træningsprogram til lige netop dig vil altid være overlegent i forhold til et træningsprogram, du finder på internettet.

     

    • Sidst men ikke mindst, så er det selvsagt vigtigt, at du lærer korrekt teknik i diverse øvelser.

     

    • Husk at have progression i din træning, så du hele tiden udvikler dig. Det kan eksempelvis være ved at udføre flere gentagelser, løftere tungere vægte eller gennemføre dine øvelser på kortere tid uge for uge.

     

    Tør du prøve kræfter med udendørs træning, får du en gratis prøve time med AscendFys

    9 grunde til at træne udendørs – hele året:

    1. Forøget koordination og balance

    Da underlag og terræn varierer under din træning udendørs, vil en øget indsats på koordinationen skulle opretholdes under hele træningen. Træningen vil forbedre din balance via naturens ujævnheder i underlaget, samt styrke hele bevægeapparatet. Både løb, funktionel træning og motiontræning vil styrke dine led, og derfra forbedre din holdning i hverdagen.

    2. Det er muligt at træne hele kroppen

    Udendørs træning giver dig en frisk træning i afstressende omgivelser, og du har samtidig mulighed for at træne hele bevægeapparatet. Her kan du med fordel benytte en funktionel trænings tilgang. Her udnytter du egen krops vægt til at styrke dine muskler, led og kondition.

    Bevæger du dig imod et udendørs træningsareal, vil der oftes være alle muligheder for at træne smart og funktionelt på de op satte calisthenics stativer, hvilket er træningsstativer hvor man bruger sin egen kropsvægt til udførelsen af øvelserne. Her kan du både træne en muskelgruppe fokuseret, men også med fordel flere muskelgrupper samtidig. Øvelserne du kan lave er mange, og kan udføres i alle sværhedsgrader. Derfor er udendørs træning for alle aldre og køn – og kan udføres af begyndere såvel som øvede.

    Her er 5 gode øvelser, du med rette guiding, kan udføre i din træning udendørs. Du træner hele kroppen, lige fra ben, til ryg og til din core – som er dine inderste mavemuskler, der hjælper med at holde din mave inde.udendørs træning københavn søndermarken - ascendfys fysioterapi med tilfredshedsgaranti

    udendørs træning i Søndermarken København - Inclined low rowsInclined low rows

    En øvelse kan være inclined low rows, hvilket er en øvelse du selv kan sætte intensiteten på – du ændre blot din stand og dermed vægten du skal hive op til stangen. Denne øvelse styrker primært de store rygmuskler. (latinske navne her) Samtidig styrker du din biceps, altså overarmen – men også underarmen.

    Måden du træner denne øvelse på er således: Stå på jorden med hænderne placeret i stativet, og albuerne lige under skuldrene. Sænk kroppen ned mod jorden, og træk tilbage til udgangspositionen med albuerne tæt ind til kroppen. Øvelsen gøres hårdere ved at ændre på vinklen.

    udendørs træning i Søndermarken København - Push upsPush ups

    Push ups kan udføres i mange varianter. Fokus går fra bryst muskulaturen til triceps – tricket ligger i at ændre afstanden imellem dine hænder, og dermed presset fra din brystmuskulatur og over til mere fokuseret triceps. Derudover er push ups en god øvelse, når du ønsker et træne din core.

    Sådan laver du en Push ups korrekt: Stå med hænderne på bænken eller stativet med en skuldersbreddes afstand og fødderne et godt stykke bagud. Find neutralstillingen i ryg og bækken. Spænd i maven, og sænk kroppen mod bænken – og pres op igen.

    udendørs træning i Søndermarken København - SquatsSquats

    Skal du have pulsen op, og træne dine ben og baller, er Squat øvelsen at tage i brug. Her får du ikke blot trænet hele underkroppen – men også hele din core.

    En korrekt squat laves således: Du står med fødderne i en skulderbreddes afstand, og armene strakt frem foran kroppen. Bøj ned til 90 grader i knæene, dvs. toppen af dine lår skal være vandrette, og pres op igen. Ryggen holdes ret og blikket frem under hele udførelsen af øvelsen. Alternativt kan den dybe stilling holdes i nogle sekunder før du presser dig op igen – det kaldes isometrisk muskelarbejde, og vil bl.a. styrke ledstabiliteten.

    udendørs træning i Søndermarken København - DipsDips

    Herfra kan du med fordel træne dine triceps med øvelsen Dips, som foregår således:

    Støt dig mod bænken eller andet lignende med et skulderbredt greb. Kroppen holdes så strakt som muligt, således at det kun er hælene der støtter og røre jorden. Skal øvelsen lettes en smule, bukker du blot i knæene, så du støtte med hele fladen af din fod. På den måde vil vægten du skal til at løfte, formindskes. Bøj hernæst i albuerne og sænk kroppen ned mod gulvet. Pres derefter op igen.

    udendørs træning i Søndermarken København - Chin upsChin ups

    Den sidste øvelse vi anbefaler er Chin ups, træner hele rygger samt biceps. Denne øvelse let at udføre, men kræver en styrke der kan løfte egen kropsvægt. Hvilket vil gøre, du med fordel kan starte med denne, så dine muskler er friske.

    Hæng med et bredt greb og træk dig ret op, indtil nakken er på højde med grebet. Sænk roligt tilbage. Hold blikket rettet frem hele bevægelsen. Alternativt kan denne laves, hvor du støtter benene på samme måde som Dips. Få dine ben op i niveau, så du ikke skal løfte hele din kropsvægt.

    3. Der er penge at tjene

    Et fitness medlemskab koster immervæk en del penge om måneden. Desuden er de fleste fitnesscentre blevet gode til at sælge til deres medlemmer. Du får smidt reklamer imod dag alle steder du kigger hen: i indgangen, i omklædningen, på løbebåndet og rundt omkring i træningsområdet. Hvilket du helt vil kunne kunne slippe for, når du træner udendørs i naturen i stedet. Én krone sparet er én krone tjent!

    4. Du sover bedre

    Fysisk aktivitet har en signifikant virkning på din søvnkvalitet. En undersøgelse foretaget med mere end 2.600 mænd og kvinder i alderen 18-85, har fundet at 150 minutter motion om ugen, vil optimere din søvn markant. De involverede erklærede en forbedring på 65% i deres søvn, samt at de følte sig mindre søvnige i løbet af dagen – i forhold til folk der lavede mindre fysisk aktivitet.

    5. Forbedret humør og derfor formindsket chancen for vinterdepression

    Regulær træning og motion reducere chancen for at få stress, og mindsker angst samt følelser af depression. Udendørs træning stimulere desuden dine sanser da du bliver udsat for naturligt og varierende lys, naturens dufte, lyde og differentieret terræn. Naturens forskellighed og variation har en positiv påvirkning af dit humør og din personlige stresstærskel.

    Derudover øger du dit indtag af D-vitamin, som du får via det naturlige sollys – som stimulerer vores humør positivt. Selv i de mørke tider, og når vi er dækket fra top til tå af et tykt lag tøj, vil solens stråler påvirke os og udskille D-vitamin. Udendørs træning er derfor den perfekte kombination hele året.

    6. Hyppigere træning forekommer

    Når naturen bliver dit træningscenter, vil du i højere grad nyde din træning. Dette vil naturligvis øge motivationen samt sandsynligheden for at du overholder dine mål vedrørende antal træningspas. West Virginia University i USA har påvist at motionister, der dyrker udendørs træning, motionere 52% mere end indendørsmotionisterne.

    7. Variation i træningen er lettere i naturen

    Når du motionere udendørs bliver du naturligt udfordret på at lave dine øvelser i forskellige omgivelser og derved på forskellige måder. Mange parker og løberuter er blevet udstyret med træningsfaciliteter, så du ofte har mulighed for at lave de gængse øvelser. Alternativt bliver du tvunget til at være kreativ når du skal træne: brug en bænk til at lave push ups og dips, air squats og lunges kan du gøre alle steder. Når årstiden og vejret skifter, vil du naturligt skulle ændre på træningsmønsteret. Hvilket er sundt for både din motivation, men også kroppen – da det er optimalt at udfordre dine muskler med varierende træning.

    8. Frisk luft forbedrer din performance

    Træning udendørs vil forbedre din præstation, hvilket bl.a. hænger sammen med tidligere faktorer som; øget motivation og glæde i udendørs træning. Derudover vil eksempelvis 3 km. løb i udendørs terræn være mere givende end 3 km. løb på et løbebånd indendørs i et træningscenter. Du vil opleve at træne dine muskler og led anderledes i naturen, da dine støttemuskler vil være en essentiel drivkraft for at komme fremad. Selve underlaget og vejen eller stiens forløb vil have varierende hældninger, og derfor stresse dine muskler optimalt.

    9. Du forbrænder flere kalorier udendørs

    Som nævnt ovenfor, vil hældninger og varierende underlag øge dit kalorie forbrug. Derudover vil du om vinteren øge kalorie forbruget under din udendørs træning – i følge Runner’s World forbrænder du ca. 5% mere, for at holde varmen ved en temperatur på omkring 10 grader celsius.

     

    Udendørs træning i Søndermarken

    Næste udendørs træning i Søndermarken, København med AscendFys:

    AscendFys har samlet alle fordelene ved at træne udendørs. Vi kombinere ovenstående faktorer og har derfor udarbejdet en træning udendørs, som er egnet alle der trives i et smukt miljø, med udfordringer i alle afskygninger.

    Vi tilrettelægger træningen i en intensitet, så alle aldre og fysisk tilstand kan være med, når vi træner om mandagen i Søndermarken. Træning bliver struktureret og afholdt af vores personlige trænere og autoiserede fysioterapeuter. Da det er fysioterapeuter der varetager træningen, vil du derfor være sikker på, vi med vores faglige viden kan tilrettelægge en træning der er skadeforebyggende. Vi tager desuden højde for netop din skade, og tillægger hellere end gerne øvelserne, så også du kan være med.

    Vores mål er at skabe en glæde og motivation ved at træne udendørs med rette professionelle assistance til at få det optimale ud af ugens træning. Vi ser naturen som det perfekte træningscenter for alle der ønsker et alternativ til et indendørs træningscenter.

    Udendørs trænings i København

    Uformel træning på små hold uden binding – du tilmelder dig og møder op mandag kl. 17:00.

    AscendFys har udendørs træning i Søndermarken, København hver mandag kl. 17:00 – 18:00.

    Lyder det som noget for dig, kan du med fordel læse mere om AscendFys’ udendørs træning her.

    Sted:

    Vores udendørs træning foregår i Søndermarken, København. Vi mødes ‘Bag Søndermarken’. Du kan se på kortet nedenfor, hvor præcis vi møde til træning hver mandag.

    Huskfysioterapi med tilfredhedsgranti vi hos AscendFys altid har Tilfredshedsgaranti på alle vores tiltag. Er du ikke tilfreds med din behandling eller anden ydelse, får du pengene tilbage.
    AscendFys er derfor altid det sikre valg, uanset om du skal med til udendørs træning, have en fysioterapeutisk behandling eller andet!

    Har du spørgsmål i forhold til udendørs træning, AscendFys’ udendørs træning i Søndermarken, København eller andet relevant, er du altid velkommen til at kontakte os her:

    ascendfys fysioterapi AscendFys Facebookside: www.Facebook.dk/AscendFys
    ascendfys fysioterapi
     AscendFys Facebook messenger: www.m.me/AscendFys
    ascendfys fysioterapi
     AscendFys E-mail: info@AscendFys.dk

    Du kan desuden finde vores FAQ til udendørs træning med AscendFys her: www.AscendFys.dk/udendoers-traening-faq/

    Modtag relevante tips og tricks fra AscendFys igennem vores #FysFakta ved at LIKE vores Facebookside.

    /AscendFys

    Læs andre spændende indlæg fra AscendFys her:

    Skitræning – undgå skiskader

    Skitræning – undgå skiskader

    Sponsorerede atleter

    Sponsorerede atleter

    Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

    Udendørs træning, motion, øvelser og fitness i Søndermarken, København

    Gradueret eksponering

    Gradueret eksponering

    Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

    Squat – den ‘nye’ Powerøvelse nr. 1

    Skader SKAL trænes væk!

    Skader SKAL trænes væk!

    Tags: , , , , , , , ,

    Bliv en del af inderkredsen!
    Meld dig til vores nyhedsbrev og få nyheder før andre, billigere behandlinger og mange andre fordele hos AscendFys.
    ×

    Skriv til os

    Ring til os
    [buttons]