29 87 75 99

Hele tanken  er, at du KUN laver det du kan, så belastningen eller udfordringen ikke overstiger din formåen.
På den måde tillades vævet at hele og efterfølgende kan man øge træningsbelastningen

Genoptræning på den halve tid, ved at bruge dette simple princip!

Gradueret eksponering er en fancy måde at sige du ikke skal lave mere end du kan holde til, for at optimere din genoptræning. Men, det er sandsynligvis  et af de vigtigste koncepter at forstå når man skal genoptræne eller mestre en hvilken som helst udfordring.

Løbere er de værste!

Ofte kommer der en marathonløber ind af døren og vil gerne af med sin skinnebensbetændelse. Det første man som fysioterapeut spørger ham/hende om, er om de for nylig har forøget sin trænings aktivitet.

Det har de tit og de er sjældent klar over det, hvilket ofte er problemet. Løbere er enormt ambitiøse og deres ambitioner overstiger ofte det, deres væv kan klare.

Når man så er færdig med at behandle dem beder man dem om at tage det roligt indtil næste uge hvor vi skal ses igen.

Genoptræning i små doser

De kommer så tilbage og er kede af at behandlingen ikke har været så effektiv som de havde håbet på. Fordi, de har jo KUN, løbet 10km om dagen den forgangne uge.

Det lyder komisk, men det sker oftere end man tør forvente. Der sidder formenligt også en løber og læser dette, som kan genkende sig selv i situationen.

Det er tydeligt, de har lavet for meget siden sidst, men det er stadig et mysterium for dem, at det er derfor de har ondt.

Man skal herefter bruge en del tid på, at forklare dem præcis hvordan de skal stykke deres træning sammen, sådan at de ikke får ondt blot ved deres genoptræning.

I deres tilfælde skal vævet have lov til at hele og tilpasse sig de belastninger de gerne vil opnå.

Mindre er NOGLE gange mere!

Konceptet er forholdsvis simpelt at forstå.

Det handler om, at du kun skal træne det du kan uden at få ondt. Hvis du får ondt skal din genoptræning være mildere.

Hvis det ikke gør ondt kan du lave mere.

Kunsten er så at finde ud af hvordan man kan regrediere øvelser (finde øvelser på et lavere niveau der passer). Og, det er her en dygtig fysioterapeut kommer ind i billedet og hjælper.

For løberen med skinnebensbetændelse kan dette betyde at de skal starte med at gå en tur på 500m.

Dette er ofte meget grænseoverskridende for løberen. Men det er bedre end at fortælle dem, at de ikke må træne.

Har du brug for en dygtig fysioterapeut til at hjælpe dig tilbage i topform?

Jo bedre, din behandler er til at guide dig til træning, der passer lige til dit niveau, jo hurtigere vil du få det bedre.

Har du spørgsmål vedrørende Gradueret eksponering, genoptræning af løbskader, genoptræning af styrketrænings skader eller andet relevant, er du altid velkommen til at skrive til os.

Share This