fbpx
29 87 75 99

Velkommen til udfordringer og bevægelseslege 2020 Corona-version.

Vi har det alle sammen lidt svært for tiden, og derfor har vi sammensat en række små sjove opgaver, øvelser eller besværligheder. Du kan udføre dem for at få en øget kropsbevidsthed og en ændret kropsopfattelse eller bare for at grine lidt.

Tag dem fra 1 – 10 eller klik på den, som du synes lyder sjovest

Udfordringer og lege 01 – Saml noget op med tæerne

Kan du samle noget op med tæerne? Det kan være du lige har tabt fjernbetjeningen eller barnets legetøj ligger i vejen.

Prøv at se om du kan få det op  ved hjælp af din fod/tæer. Det er behøver ikke lykkes, det er jo bare for at se om er muligt.

Udfordring nr. 02 – Snur rundt 10 gange

Prøv at snurre rundt om dig selv 10 gange på et tidspunkt i dag? Bare for at prøve det, det er sikker længe siden du har gjort sådan noget.

Du kan også krydre det lidt med en tur, hvor du kigger op i luften imens du snurrer rundt, eller hvad med at gøre det med lukkede øjne?

At blive rundtosset er slet ikke så tosset endda. Det stimulerer vores sanseapparat og skal holdes ved lige, fuldstændig lige som alt andet i kroppen.

Udfordringer og test 03 – Dyb knæbøjning på tid

Har du nogensinde prøvet at se hvor længe, du kan sidde i en dyb knæbøjning?

Prøv at se, om du kan sidde der 30, 60 eller 120 sekunder!

Det kræver en del mobilitet og styrke i hele underkroppen at sidde i dén position, så hvis du gerne vil blive bedre, så skal du bare gøre det et par gange dagligt!

Udfordring 04 – Kan du røre dine tæer

Mens du alligevel står og glor, holder pause fra hjemmearbejdet eller noget lignende – så ræk ned til dine tæer og se, om du kan røre dem.

Hvis du ikke kan nå og gerne vil blive bedre, kunne du prøve 3 gange om dagen i 30 sekunder at nå så dybt, du kan! Lige pludselig kan du måske nå.

UDFORDRING nr. 05 – Løbe på trappe

Hvis du alligevel skal op ad trapper i dag, så prøv at løbe op ad dem i stedet for at gå.

Så får du lille portion motionstræning, og hvis du gør det nok gange, så har det også en betydning for din sundhed!

UDFORDRING og lege 06 – hold balancen på et ben, på tid

Hvor længe kan du holde balancen på ét ben? 30, 73 eller 96 sekunder – uden at holde pause?

At udfordre vores balance er ikke noget, som sker tit, men ligesom med så mange andre ting, så kan, og bør, den også trænes.

UDFORDRING 07 – antal rejse og sætte sig

Hvis du fik 30 sekunder, hvor mange gange kunne du så rejse og sætte dig på en stol?

At lave en “rejse-sætte-sig” siger rigtig meget om ens generelle helbredstilstand, så hvis du føler dig udfordret, så prøv at se hvor mange, du kan få!

Kan du kun lave 10, eller mindre, på 30 sekunder, så har du en god grund til at gå i skarp træning. 

UDFORDRING nr. 08 – skift stilling 5 gange

Hvis du alligevel sidder ned, mens du læser dette, så prøv at ændre din siddende stilling 5 gange! Vær selv lidt kreativ, men brug fx. skrædderstilling og det ene ben hvilende oven på det andet.

Ved at skifte stilling giver du kroppen et friskt pust, vedligeholder smidighed og sikrer optimal blodtilstrømning til hele kroppen.

UDFORDRING 09 – cykel! bare for sjovs skyld

Hvor tit cykler du ude nogen grund? Prøv at hoppe op på cyklen i ny og næ, og bare tag en tur rundt ude på vejen. Ligesom da du var barn. Det er faktisk sjovt at svinge hurtigt fra side til side, eller bare køre rundt i cirkler. Når nu du sidder der, kan du jo godt køre en lidt længere tur alligevel.

Selv en enkelt cykeltur betyder rigtig meget for konditionen og sundheden, samtidig med at du måske får forbrændt lidt af de overskydende kalorier.

Men husk! CYKELHJELM

UDFORDRING og test 10 – sid på en pude imens du ser tv

Hvis du skal se fjernsyn i aften, så prøv at sætte dig på en måtte eller pude på gulvet. Fx kan du sidde i skrædderstilling, på dine skinneben eller med strakte ben ud til siden.

At sidde på gulvet stiller helt andre krav til din mobilitet end siddende i sofaen hvilket giver mere bevægelsesfrihed. Samtidig kan du vedligeholde din smidighed.

Du er altid velkommen til at kontakte os

Har du spørgsmål eller vil du blot se mere om de ting vi foretager os, så kig på div. sociale medier.
Følg os, for at få den nyeste viden og direkte adgang til os.

Share This